awaterz

صفر تا صد آب

awaterz

صفر تا صد آب

  • ۰
  • ۰

https://awaterz.com/images/1602768199.jpg

بی آبی در ایران بسیار جدی است، تنها با اظهارنگرانی،هیچ مشکلی حل نمیشود!

بی آبی شوخی بردار نیست ، تداوم بحران آب یعنی آغاز خشونتی پایان ناپذیر در بسیاری از نقاط کشور.

بی آبی، داستان ناگواری دارد. آب یعنی معنای زندگی و وقتی که جریان نداشته باشد زندگی جریان ندارد .

 

قصه بی  آبی دغدغه امروز و دیروز نیست سالهاست که زمین ها بیشتر ترک میخورند و مردم تشنه ، تشنه تر میشوند اما بحران کم آبی در کدام استان ها بیشتر است ؟ طبق گزارش اطلس ریسک های آبی 21 استان ایران در گیر بی آبی شدید هستند و از این بین 7 استان تشنه یک قطره آب !!


 

پیامد های بی آبی قاتل مردم سیستان و بلوچستان

بیش از 3 هزار روستای سیستان و بلوچستان از شبکه آب رسانی محروم اند و تانکر ها تنها بی آبی حدود هزار روستا را رفع و ر و رجوع میکنند؛ تنها ۱۹ درصد از جمعیت شهرستان چابهار از شبکه آب شرب سالم و لوله‌کشی برخوردارند که این سیستم نیز به شدت فرسوده و دارای قحطی های بسیار است.

روزگاری رودخانه «روتک» در حوالی سراوان جریان داشت ،آب داشت، نخلستان‌ها سیراب می‌شد و زندگی مردمان بلوچ این خطه غرق در بی آبی نبوداین روزها زندگی اهالی سیستان و بلوچستان نیز مانند روتک و هامون، خشک شده است.

با این حال اکثریت مردم چاره ای جز استفاده از آب آلوده هوتک ها ندارند هوتک گودالی است که آب باران در آن جمع می‌شود و گاهی تنها منبع تأمین آب در برخی روستاهای سیستان وبلوچستان است . تابستان آب هوتک‌ها به حداقل مقدار خود می‌رسد و تا مرز خشک شدن پیش می‌رود. گذشته از این ها در سالیان اخیر بیش از 20 کودک در این هوتک ها غرق یا خوراک گاندو های گرسنه این منابع آبی شدند باقی مردم نیز کم و بیش قربانی اپیدمی های فراگیر ناشی از اب های آلوده میشوند. کسی نمیبیند بی آبی چگونه کودکان تشنه را قربانی میکند و ماهیها را در سکوت و آهسته میمیراند.

 

 

خوزستان و حسرت یک قطره آب آشامیدنی

داستان بی آبی در استان خوزستان پیشینه  طویلی دارد  ، طرحهایی که از سالها قبل علی رغم اخطارهای دلسوزان محیط زیست و بدون برآورد مصرفی اجرا شد و بی آبی را به حالت هشدار رساند

پس از گذشت پانرده سال از بحران های مدیریتی و طرحهای توسعه ناپایدار  کیفیت آب شرب در اکثر مناطق خوزستان وحشتناک است مردم غیزانیه هنوز تشنه هستند و معترض؛

هورالعظیم به واسطه مشکلات پالایشی نفت کاملا خشک شده و فجایع ناشی از  سد سازی علی الخصوص سد گتوند از شهرستان گتوند تا ملاثانی را بی آب و  نمکزار کرده است .

پروژه های در دست احداث نیز همچون تونل انتقال آب بهشت آباد و خرمشهر ابعاد فاجعه بی آبی را گسترده تر خواهد کرد.

آب مصرفی بسیاری از شهرستان‌های استان خوزستان از رودخانه کارون تامین می‌شود و سرازیر شدن فاضلاب و آلودگی رودخانه باعث مبتلا شدن مردم استان به بیماری های گوارشی شده است همچنین طرحهای انتقال آب کارون به کویر مرکزی و کشورهای مجاور نیز بحران کم آبی خوزستان را تشدید میکند

 

اما بحران بی آبی تنها به این استانها خلاصه نمیشود زاینده رود اصفهان همچنان آب ندارد و کانال کشی های غیراصولی هم تنها مسکّنی موقتی بود ، بزرگترین دریاچه آب شور کشور همچنان در بخش های زیادی بی آب است و فلامینگو های دریاچه ارومیه بیش از هر زمان دیگری در معرض انقراض هستند.

راهکارهای مهار بی آبی هم ساده لوحانه به نظر میرسد ؛ انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه باعث نابودی جنگل های شمالی و جنگل های هیرکانی میشود خشکسالی خراسان  و نبود آب شرب در و یزد و چهارمحال بختیاری شوخی نیست.همه شرایط  نشان میدهد بی آبی مهمان ناخوانده سال های آتی مردم ایران نیز خواهد بود.

 کشاورزان کمر خم کرده اند در پای کشتزاری که ضامن  نانش بود و با ظهور بی آبی اینک جز مشتی خاک ترک خورده نصیبی ندارد.

مردم تشنه و گرمازده و کشتکاران گرسنه را با وعده و سرکوب نمی توان ساکت کرد،دغدغه آب جامعه را انبار باروتی کرده که بی آبی های پیش رو  بر آن کبریت خواهد کشید.

منبع : https://awaterz.com/news/71/view.html

  • ۹۹/۰۷/۲۶
  • awaterz co

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی